
 Before the: 

 
WORLD INTELLECTUAL PROPERTY ORGANIZATION  

ARBITRATION AND MEDIATION CENTER 
 
 
 

SHELL INTERNATIONAL 
PETROLEUM COMPANY LIMITED 
Shell Centre, London, SE1 7NA 
 
(Complainant) 

Case No:  D2005-0538 
 
 
 

 
-v- 
 

 
Disputed Domain Name[s]: 

Alfred Donovan 
847a Second Avenue, New York, NY 
10017, United States of America 
 
(Respondent) 

www.royaldutchshellplc.com 
www.royaldutchshellgroup.com 
www.tellshell.org 

________________________________ 
 

 
 

RESPONSE 
(Rules, para. 5(b)) 

 

I.  Introduction 

 

[1.] On 25 May 2005 the Respondent received a Notification of Complaint and 

Commencement of Administrative Proceeding from the WIPO Arbitration and 

Mediation Center (the Center) by email informing the Respondent that an 

administrative proceeding had been commenced by the Complainant in 

accordance with the Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy (the 

Policy), approved by the Internet Corporation for Assigned Names and Numbers 

(ICANN) on October 24, 1999, the Rules for Uniform Domain Name Dispute 

Resolution Policy (the Rules), approved by ICANN on October 24, 1999, and 

the WIPO Supplemental Rules for Uniform Domain Name Dispute Resolution 

Policy (the Supplemental Rules).  The Center set 14 June 2005 as the last day 

for the submission of a Response by the Respondent. 



2 

II.  Respondent’s Contact Details 

    (Rules, para. 5(b)(ii) and (iii)) 

 

[2.] The Respondent’s contact details are: 

 

Name: Alfred Ernest Donovan 

Address: 847a Second Avenue, New York, NY 10017 USA 

Telephone: 07977 146767 

Fax:  001 212 573 8362 

E-mail: alfred@purplex.net 

 

[3.] The Respondent’s authorized representative in this administrative proceeding is: 

 

I am the Respondent, Alfred Donovan. I have no authorized representative. As 

the Complainant is aware, I am 88 years old living on a fixed income including a 

war disability pension. I have a small long term shareholding in Shell Transport 

and Trading Company plc. I have no legal training and no expertise in the field 

of intellectual property law. I will complete the rest of this submission to the best 

of my ability referring to myself in the third person as the Respondent. I 

apologize in advance for any repetition or responses given in the wrong sections.  

I do however wish to acknowledge the extremely kind unofficial pointers to 

applicable case law etc from Mr Paul Levy of the Public Citizen Litigation 

Group based in Washington, D.C. 

 

[4.] The Respondent’s preferred method of communications directed to the 

Respondent in this administrative proceeding is: 

 

  Electronic-only material 

  Method: e-mail 

  Address:     alfred@purplex.net 

  Contact: Alfred Donovan 

 

  Material including hardcopy 

  Method:  post/courier 

  Address: 847a Second Avenue, New York NY 10017 USA 

  Fax:  001 212 573 8362 



3 

  Contact: Alfred Donovan 

 
 

III. Response to Statements and Allegations Made in Complaint  
(Policy, paras. 4(a), (b), (c); Rules, para. 5) 

 
 

[5.] The Respondent hereby responds to the statements and allegations in the 

Complaint and respectfully requests the Administrative Panel to deny the 

remedies requested by the Complainant.  

 

A. Whether the domain names are  identical or confusingly similar to a 

trademark or service mark in which the Complainant has rights; 

(Policy, para. 4(a)(i)) 

 

(1). www.royaldutchshellplc.com and www.royaldutchshellgroup.com 

 

To clear up any possible confusion arising from the Complaint, the Respondent 

would make it clear that he owns and operates a single web site which uses 

various Shell related domain name aliases, including those in dispute: all 

directed at the one site. ALL of the Respondents domain names for his web site 

are an accurate reflection of the topics and content published on it.  

 

On Sunday 12 June 2005 the Respondent conducted a “Google” search of the 

Internet entering the domain name “www.royaldutchshellplc.com”. This of 

course generated just one result – the Respondents URL. A search entering 

“”royaldutchshellplc” again generated one result – the Respondents URL.  The 

Respondent carried out a third search, this time entering the proposed company 

name for the unified parent companies: Royal Dutch Shell PLC. This generated 

93,700 results. The Respondent checked the first 500 results and found NONE 

with the Respondents URL: www.royaldutchshellplc.com.  The Respondent 

gave up at that point. The Respondent repeated the Google test, this time for 

“Royal Dutch Shell Group”. 651,000 results were generated. There was not one 

instance of the URL: www.royaldutchshellgroup in the first 500 results.  The 

same happened when searching “Royal Dutch/Shell Group” (225,000 results).  

 

The Respondent is simply trying to express his opinions and call the public's 

attention to the fact that his web site is focused on Royal Dutch Shell. No other 



4 

web site contains as many news articles or independent commentary about Shell. 

Google News notified the Respondent on 7 June 2005 that it is going to accept 

the Respondents original articles about Shell. In other words it has accepted the 

Respondents web site as a legitimate source of original news stories about Shell. 

The relevant email correspondence is enclosed as ANNEX 1.  The Respondents 

website has consistently right from its inception, always posted all major news 

stories about Shell, irrespective of whether they are positive or negative: as it 

says on the site – “the good, the bad and the ugly”. It is not the Respondents 

fault that there have been so many negative news stories about the reserves 

scandal over the last 18 months. .  

 

The Respondent is aware that the Shell Group has over 100,000 employees and 

would not suggest for one minute that taken as a whole, they are anything other 

than hard working decent people, with a few bad apples, as per any other similar 

size business. The Respondent is not anti-Shell but is very much opposed, as a 

Shell shareholder, to any Shell senior management actions which are contrary to 

Shell’s own much proclaimed ethical code – its Statement of General Business 

Principles pledging honest, integrity and openness in all of Shell’s dealings. If 

Shell had abided by these worthy principles, the Respondent would never have 

had grounds to successfully bring a series of High Court Actions against Shell 

UK Limited, nor would the reserves scandal have occurred. The Respondent has 

publicly heaped praise on a Shell chairman, Sir John Jennings, when he 

demonstrated his total commitment to Shell’s ethical code. Unfortunately there 

has not been much to praise in more recent years.  

 

The Respondent is not trying to prevent the Complainants from getting their own 

views out to the public. This is confirmed by the fact that the Respondent has a 

disclaimer of affiliation and hyperlink to the official web site at the top of his 

home page, AND by the above evidence about how his web site does not come 

up when searching the relevant company/group names on Google, as well as the 

fact that the Complainants web site does come up prominently, in return to a 

Google search for their name.  

 

The Respondents domain names, including the .com top-level domains, are all 

registered and based in the United States, and because the complaint was served 



5 

on the Respondent in the United States, the Respondent respectfully assumes 

that the panel will follow United States law.  

 

The Respondent respectfully submits that the main reason why the Complaint 

should be dismissed is that the Respondents web site is focused on Shell. The 

Respondent understands that there are now many cases decided in the courts of 

the United States upholding the use of domain names, in the form 

www.trademark.com, for web sites about a trademark holder or trademark 

holder's products.   

 

The decisions uphold the type of domain name use applicable to the Respondent 

in respect of his royaldutch domain names and his tellshell domain name. For 

example: Bosley v. Kremer, 403 F.3d 672 (9th Cir. 2005); Nissan Motor Co. v. 

Nissan Computer Corp., 378 F.3d 1002 (9th Cir. 2004); TMI v. Maxwell, 368 

F.3d 433 (5th Cir. 2004); Taubman v. WebFeats, 319 F.3d 770 (6th Cir.  2003); 

Lucas Nursery and Landscaping v. Grosse, 359 F3d 806 (CA6 2004); Ficker v. 

Tuohy, 305 FSupp2d 569, 572 (DMd 2004); Crown Pontiac v. Ballock, 287 

FSupp2d 1256 (NDAla 2003); Northland Ins. Co. v. Blaylock, 115 FSupp2d 

1108 (DMinn 2000); Mayflower Transit v. Prince, 314 FSupp2d 362, 369-371 

(DNJ 2004); Savannah College of Art and Design, Inc. v. Houeix, --- F.Supp.2d 

----, 2004 WL 3330354 (S.D.Ohio 2004).   

 

Similarly, many UDRP decisions have upheld the use or registration of domain 

names that were identical to a trademark, by persons other than the owner of the 

trademark, where the purpose was to mount a web site about the owner of the 

name.  The Respondent provides the following further citations: - 

 

A critic of the law firm "Legal and General" retained the domain name "legal-

and-general.com" for a site complaining about the firm, 

http://arbiter.wipo.int/domains/decisions/html/2002/d2002-1019.html; 

 

Critics of an ashram whose trademark for an institution teaching yoga techniques 

was "yogaville" were allowed to keep several names similar to the mark for a 

site disparaging the teaching styles, Integral Yoga Institute v. Domain Admin., 

http://www.arbforum.com/domains/decisions/125228.htm 

(12/13/02);  



6 

 

A dissatisfied customer of Bosley Medical Institute was allowed to retain the 

domain name bosleymedical.com to establish a web site criticizing BMI's sales 

and medical practices, Bosley Medical Institute v. Kremer, D2000-1647 (WIPO 

February 28, 2001), http://arbiter.wipo.int/domains/decisions/html/2000/d2000-

1647.html; 

 

A former employee of the Bridgestone-Firestone tire company was allowed to 

keep the name bridgestone-firestone.net to present his side of a dispute over 

pension payments, Bridgestone Firestone, Inc. v. Myers, D2000-0190 (WIPO 

July 6, 2000), http://arbiter.wipo.int/domains/ decisions/html/2000/d2000- 

0190.html; 

 

A member of a building society was permitted to register the name 

britanniabuildingsociety.org for a web site that criticized the practices of the 

building society.  Britannia Building Society v. 

Britannia Fraud Prevention, D2001-0505 (WIPO July 6, 2001) 

http://arbiter.wipo.int/domains/decisions/html/2001/d2001-0505.html.  

 

See also Pensacola Christian College Inc v. Gage (12/12/2001), 

http://www.arbforum.com/ domains/decisions/101314.htm;  

 

Dorset Police and Geery Coulter, 

http://www.eresolution.com/services/dnd/decisions/0942.htm; Mayo 

Foundation for Education and Research v. Briese, http://www. 

arbforum.com/domains/decisions/96765.htm (2001).  

 

RMO Inc v. Burbidge, http://www.arbforum.com/ domains/ 

decisions/96949.htm (2001) ("The use of domain names for non-commercial 

purposes is a recognized method of proving rights and legitimate 

interests on the part of such user even when the use may cause some 

disadvantage or harm to other parties.   

 

Kendall v. Mayer, D2000-0868 (WIPO Oct. 26, 2000), TMP Worldwide, Inc. 

v. Potter, D2000-0536 (WIPO Aug. 5, 2000).  See also Lockheed Martin 

Corp. v. Etheridge, D2000-0906 (WIPO Sept. 24, 2000).").    



7 

 

Falwell v. Cohn (06/03/2002),  

http://arbiter.wipo.int/domains/decisions/html/2002/ d2002-0184.html 

 

As the panel stated in Bridgestone-Firestone, "The Respondent's use of 

the Domain Name to designate a web site for criticism and commentary 

about the Complainants constitutes legitimate noncommercial use and fair 

use within the meaning of the Policy.  The 'fair use doctrine applies in 

cyberspace as it does in the real world.'" 

 

In a number of other cases, domain names selected for the purpose of praising 

the name owner, so-called "fan sites," were also upheld under the UDRP. For 

example, in Springsteen v. Burgar, Case No. D2000-1532 (WIPO Arbitration 

Panel 1/25/01), http://arbiter.wipo.int/domains/ decisions/ html/2000/d2000-

1532.html, the panel refused to take the name brucespringsteen.com away from 

a fan and transfer it to the well-known musician:  "Users fully expect domain 

names incorporating the names of well known figures in any walk of life to exist 

independently of any connection with the figure themselves, but having been 

placed there by admirers or critics as the case may be."  Similarly, the arbitrator 

in UEFA v. Hallam, http://arbiter.wipo.int/domains/decisions/ 

html/2001/d2001-0717.html (2001), upheld the right of a soccer fan to 

register the name uefa2004.com for the purpose of creating a soccer fan 

discussion web site devoted to the soccer championship scheduled for 

2004 by UEFA (Europe's official soccer federation).   Accord Beziktas 

Jimnastik Kulubu Dernegi v. Avcioglu, Case No. D2003-0035 (12/30/2002) 

(comprehensive analysis of decisions allows non-commercial use of domain 

name in form "trademark.com");  Newport News v. VCV Internet, AF-0238 

(eResolution July 18, 2000), http://www.eresolution.com/ 

services/dnd/decisions/0238.htm (upholding use of domain name 

newportnews for directory site devoted to city of Newport News); 

Pocatello Idaho Auditorium District v. CES Marketing Group, 

http://www.arbforum.com/domains/decisions/103186.htm (2002) (same 

ruling for Pocatello).  

 

Trademark: With regard to the “SHELL” trademark, the Respondent has never 

engaged in any trade on the Internet using the mark “SHELL” or any other name 



8 

or trademark. The Respondent has on many occasions over the last eight years 

used the word “shell” as part of Internet domain names e.g. www.shell-

shareholder.org; www.shellnews.net; www.shellscandal.com and 

www.shell2004.com. The Respondent has co-founded two Shell related pressure 

groups, both of which had the name Shell in their titles: “The Shell Shareholders 

Organization” and its forerunner, The Shell Corporate Conscience Pressure 

Group”. These were publicized in the UK with advertisements/announcements 

in newspapers and magazines and internationally in Time Magazine. For the 

record, the Respondent has never sought or received any financial contributions 

to the above pressure groups. They were funded entirely by the Respondent and 

his son, John Donovan. The Complainant has never objected to the Respondents 

use of the word “Shell” in respect of the pressure groups nor the above domain 

names cited in this paragraph (and have not done so in its Complaint). Other 

people have also obtained and used domain names related to Shell e.g. 

www.shellpluspoints.co.uk; www.screwedbyshell.com and 

www.shellcrisis.com. The Complainant has not stated any objection to the use of 

the word “shell” in those currently operational Internet web sites or (as far as the 

Respondent is aware) ever brought proceedings against them.  The Complainant 

concedes that it has no trademark in the names of the proposed single parent 

company, “ROYAL DUTCH SHELL PLC” or in respect of “Royal Dutch/ Shell 

Group”.  

 

The Complainant has brought proceedings via the WIPO in respect of three 

domain names: www.royaldutchshellplc.com; www.royaldutchshellgroup.com 

and www.tellshell.org.  The latter two domain names are both up for renewal. 

They have been in operation from the time that they were first registered and 

until these proceedings, the Complainant had raised no objection to their use by 

the Respondent.   

 

The Complainants undisclosed interest may be in preventing the Respondent’s 

continued use of the domain name www.royaldutchshellplc.com. The other 

domain name complaints may have been brought to bolster arguments in respect 

of that domain name. The Complainant has not revealed whether its intent is to 

obtain the www.royaldutchshellplc.com domain name for what it describes as 

“defensive purposes” (see lines 10, 11 and 12 on page 11 of its Complaint) in 

relation to its domain name www.tell-shell.com.  



9 

 

On page 8 of its Complaint, the Complainant has provided an account of how it 

attempted without success to obtain the registration of the domain names 

“royaldutchshellplc” and “royaldutchshellgroup”.  It states in line 11 that: “In 

preparation for the announcement concerning the unification of the two parent 

companies, the Complainant embarked on a process of registering the domain 

names.”  It says in the last line of the paragraph: “By this time the Respondent 

had already registered the disputed domain names. This statement is untrue. 

 

The first media news of the proposed unification broke on 28 October 2004. 

That date can be deduced from the information in the first paragraph of page 13 

of the Complaint. The Respondent confirms that this is the correct date. If the 

Complainant, as it claims on page 8, had attempted to register the disputed 

domain names on or before 28 October 2004, they would have been successful. 

The Respondent did not obtain registration of the relevant domain name 

“www.royaldutchshellplc.com” until 29 October 2004. Consequently the 

statement made by the Claimant in this regard is incorrect.  

 

As is correctly stated in the first complete paragraph of page 9 of its Complaint, 

the Complainant secured the name of ROYAL DUTCH SHELL PLC as a 

company name “in order to secure the name for possible future use… subject to 

shareholder approval”.  According to the Complaint, that happened on 27 

October 2004.  Many newspapers carried reports about the proposed unification 

on 28 & 29 October 2004. None reported that Shell had already secured the new 

proposed corporate name, ROYAL DUTCH SHELL PLC. The reports 

uniformly spoke about Shell’s plans in the future sense.   

 

On 29 October 2004, the Respondent obtained registration of the domain name 

www.shellscandal.com and while engaged in the laborious process of doing so, 

decided to register a second name. On the previous occasion that the Respondent 

registered Shell related domain names it was also for two names; in that case 

www.royaldutchshellgroup.plc and www.tellshell.org.  

 

The Respondent searches the Internet and news media for Shell news stories 

every day. Many of the reports are posted on the Respondents web site. 

However, the Respondent did not know that the Complainants plans for a new 



10 

corporate vehicle called ROYAL DUTCH SHELL PLC meant that they 

intended to obtain the Internet domain name www.royaldutchshellplc.com.  

 

The Groups’ main web site and portal to other Shell web sites is www.shell.com, 

the shortest possible applicable domain name and the brand name by which the 

Group is universally known. The Group has for many years described itself as 

the Royal Dutch/Shell Group but since the advent of the Internet many years ago 

never registered the domain name www.royaldutchshellgroup.com. It has only 

expressed an interest/claim to the domain name after the Respondent obtained 

registration and waited almost a year to do so. For these reasons it does not 

follow that at the time when the Respondent obtained registration of 

www.royaldutchshellplc.com the Respondent knew that the Complainant would 

automatically wish to acquire the domain name for defensive or other purposes. 

He sought and obtained registration in good faith and has never profited in any 

way shape or form from the domain name or attempted to do so.    

 

It was plain from the articles that Shell was putting forward a PLAN for 

unification and that its implementation was subject to shareholder approval. 

Some reports mentioned the proposed new name.  However there was no 

mention that a company under the name of ROYAL DUTCH SHELL PLC had 

already been registered in the UK.  

 

The Respondent did not become aware of the existence of a UK company called 

ROYAL DUTCH SHELL PLC until a search was undertaken on the web site of 

Companies House on 1 November 2004 three days AFTER the Respondent had 

registered the domain name.  The search revealed that a company called 

ROYAL DUTCH SHELL PLC came into existence on 27 October 2004 (See 

ANNEX 2) 

 

The Complainant is therefore apparently arguing that it should have rights to a 

domain name, “www.royaldutchshellplc.com”, even though there was no 

existing company trading under that name but only a plan to use the company 

name at some future date, subject to shareholder and legal approval.  The 

merged company has a number of legal hurdles to jump before it can commence 

trading and such approvals cannot be taken for granted.  

 



11 

There can be no challenge to any trade or service mark rights held by the 

Complainant in respect of the name ROYAL DUTCH SHELL PLC because 

there is no existing registration of that mark.  

 

According to the Complaint, the nearest registered mark to the domain names 

www.royaldutchshellplc.com and www.royaldutchshellgroup.com is ROYAL 

DUTCH. This is a mark only registered within the European Communities.  

 

It follows that there is no such registration in the USA, the registered address of 

the Respondent, or in Canada where the Respondents web site using that domain 

name/alias is hosted.  The nearest registered mark ROYAL DUTCH cited by the 

Complainant is not identical or even nearly identical to the domain name 

www.royaldutchshellplc.com or www.royaldutchshellgroup.com.   

 

Furthermore the Respondent does not engage in any trade using the names 

ROYAL DUTCH SHELL PLC or ROYAL DUTCH, or ROYAL 

DUTCH/SHELL GROUP, or indeed in any other trade name whatsoever.  

 

The Complainant concedes that “the Complainant and SBI have not registered 

any identical trade mark (i.e, “ROYALDUTCHSHELL” (penultimate paragraph 

- page 8 of the Complaint). 

 

The Complainant has not stated if it has ever attempted to register the name 

“ROYALDUTCHSHELL” as a trademark.  It has only stated that the trade mark 

would be of “questionable validity”. The Complainant demands transfer of the 

domain names www.royaldutchshellplc.com or www.royaldutchshellgroup.com 

even though it has never registered the names as trade marks or sought Internet 

domain names until AFTER the Respondent. As previously indicated, the 

Respondent operates a web site focusing on the Royal Dutch Shell Group. The 

Respondent obtained and has used the domain names for several months and has 

acquired a reputation therein.  

 

On lines 10, 11 and 12 on page 11 of its Complaint, the Complainant admits that 

it has owned the domain name www.tell-shell.com for “defensive purposes” i.e. 

it has no need or intention of ever using that domain name, but wants to deny 

any other party from obtaining registration. There is no legal provision for a 



12 

company to enjoy automatic blanket rights to every possible domain name 

variation related to its business, trademarks or company name.  How many other 

Shell related domain names does Shell hold for “defensive” purposes i.e. to stifle 

freedom of expression about its activities. Is its interest in 

www.royaldutchshellplc.com for “defensive” purposes?  If the Complainant 

wanted the domain name www.royaldutchshellgroup.com for legitimate actual 

use, as opposed to “defense purposes”, it could have obtained the domain name 

registration several years ago or at any time since then.  

 

The Complainant could have obtained the domain name 

www.royaldutchshellplc.com during the period when only the Complainant 

knew of its plans for the new corporate name for a unified Royal Dutch Shell 

company. It failed to do so even despite incurring professional adviser fees of 

reportedly $115 million to set up the new proposed company.  

 

2. www.tellshell.org 

 

The Complainant has not claimed any trademark registration in respect of 

“TellShell”. 

 

As the Complainant concedes in the first sentence of the last paragraph on page 

12 of its Complaint: “The Respondent’s web sites have never attempted to pass 

themselves off as official Shell web sites…” Consequently that issue does not 

arise in relation to www.tellshell.org either. 

 

ANNEX 3 contains the only page of the Respondents unofficial 

“www.tellshell.org” webpage.  The heading which contains a link to the official 

TellShell site is unambiguous and self-explanatory. The webpage has displayed 

the current copy since the time of its inception. The rest of the published content 

is also self-explanatory. 

 

The Respondent contends that it is unfair for the Complainant to claim that any 

visitor to the unofficial tellshell.org site has ever been misled into believing it is 

the Claimants site. That is plainly not the case.  

 



13 

On the one occasion that the Respondent can recall on 29 November 2004 (cited 

by the Complainant) the Respondent posted a contribution on the official 

“TELLSHELL” site using the heading “Alfred Donovan of 

royaldutchshellplc.com aka shellnews.net”. By this time the Respondent was 

well known to all regular visitors to the official site (a small group) and it was 

very clear from the posting made by the Respondent that he was not pretending 

to represent the Complainant.  

 

As can be seen by reading the information in ANNEX 3, the “TellShell” 

webmaster reacted in a positive way to the constructive criticism received in 

regards to censorship issues and as a consequence, the unofficial TellShell.org 

forum has remained dormant since September 2004.   

 

The Complainant has cited examples of favorable comments made about the 

official “TellShell” forum. As already indicated there are a small number of 

regular contributors including “Richard” and “Tippi” who, as can be judged by 

their contributions to the forum, are intelligent and articulate individuals with 

considerable insight in to the Shell Group. Neither individual is personally 

known to the Respondent. ANNEX 4 contains postings made by these and other 

individuals who posted contributions on the official “TellShell” forum in 

January 2005. There is a telling comment in a posting from “Richard” (who 

claims that he was “very close to Shell for many years”) addressed to “Tippi” on 

20 January 2005. “Richard” said: “I fear that others haven’t joined in this debate 

as the forum is buried ever deeper in the corporate web site – even Alfred 

Donovan seems to have lost interest in it. “Richard” blames the remoteness of 

the TellShell forum within shell.com for a decline in participation.  

 

The Group has placed further restrictions on the “TellShell” section by requiring 

all contributors to register before they can make comments. One consequence of 

this restriction is to stop Internet search engines from gathering and publicizing 

such comments. With all due respect, this undermines the Claimants supposed 

favorable disposition to freedom of expression on the Internet.  

 

The Respondent has conducted a “Google” search on the “tellshell” name. 

Although the Respondents site does feature almost at the top of the results, the 

fact remains that the tellshell/shell.com URL is higher in the results. This 



14 

confirms that the Respondents unofficial “tellshell” feature is not interfering 

with the Complainants access to the public.  

 

B. Whether the Respondent has rights or legitimate interests in respect of the 

domain names; 

(Policy, para. 4(a)(ii)) 

 
The Respondent has since legitimately gained a global reputation under the 

disputed domain names as a free, independent, and informative source of news 

and information about the activities of the Royal Dutch Shell Group. The 

Respondents web site has been accessible via the domain names which have all 

been displayed on the Respondents site from the time of each registration.  This 

is a legitimate, non-commercial and fair use of the domain names, without intent 

for commercial gain. The trademark issues are questionable because the 

Complainant has no trademarks in the disputed domain names. There is no 

company currently trading in the name of ROYAL DUTCH SHELL PLC (and 

no trademark in that name).  

 

The Complainant has for some reason commented on the past litigation 

involving Shell UK Limited and the Respondent and his son, John Donovan.  

The Respondent questions whether this subject is salient to the current 

proceedings and apart from commenting that the account given by the 

Complainant is inaccurate, has nothing further to say on the matter.  

 

Shell has alleged in its Complaint that the Respondents web site contains 

negative comments about Shell. That is true. However, the vast majority are not 

made by the Respondent but by journalists. The news headlines featured in green 

on the home page are self-explanatory. Since Shell management has been 

involved in one of the biggest corporate scandals in history – the oil reserves 

debacle - it is unsurprising that Shell has received a deluge of negative publicity. 

Undoubtedly most of my comments have been critical, but true. That surely is 

the important point.   

 

C. Whether the domain names have been registered and are being used in bad 

faith. 

(Policy, para. 4(a)(iii)) 

 



15 

None of the disputed domain names were registered or acquired for the purpose 

of selling, renting, or otherwise transferring the domain name registrations to the 

Complainant, as the alleged owner of any trademark or service mark claimed to 

be similar, or to a competitor of the Complainant, for any consideration. 

 

The domain names were not registered in order to prevent the Complainant from 

reflecting any mark in a corresponding domain name and, in connection 

therewith, the Respondent has not engaged in a pattern of such conduct;  

 

The Complainant and the Respondent are not competitors and the domain names 

were not registered by the Respondent primarily to disrupt the Complainant’s 

business.  

 

None of the disputed domain names were registered by the Respondent in an 

attempt to attract for commercial gain, Internet users to the Respondent’s web 

site or other on-line location, by creating a likelihood of confusion with any   

mark registered by the Complainant as to the source, sponsorship, affiliation, or 

endorsement of the Respondent’s web site or location or of a product or service 

on the Respondent’s web site or location. The respondent has never traded or 

conducted business on the Internet via ANY web site nor ever sold advertising 

on any web site. The benefit to the Respondent of his web site is that it provides 

him with a low cost public platform to focus attention on the positive and 

negative aspects of Royal Dutch Shell and in so doing, engage in his right to 

freedom of expression.  

 

The Respondent has put a lot of time and effort into his web site. The 

Respondent has never profited in any way from his efforts other than the 

satisfaction, as a Shell shareholder, of having a public platform to comment on 

the activities of Shell. It is his earnest hope that his comments will have a 

beneficial effect in restoring the former reputation of the Royal Dutch/Shell 

Group to the days when we could all be sure of Shell.  

 

IV.  Administrative Panel 
(Rules, paras. 5(b)(iv) and (b)(v) and para. 6; Supplemental Rules, para. 7) 

 

[6.] The Respondent proposes the following three panelists: - 

 



16 

Diane Cabell at Harvard’s Berkman Center. 

David Sorkin at John Marshall Law School. 

M Scott Donahey of Tomlinson Zisco LLP 

 
V.  Other Legal Proceedings 

(Rules, para. 5(b)(vi)) 
 

There are no current legal proceedings between the Complainant and the 

Respondent.  However, eight companies within the Royal Dutch Shell Group 

have obtained a Malaysian High Court Injunction in respect of webpage’s on the 

Respondents web site. The Injunction is against Dr John Huong, a Malaysian 

former Shell geologist of almost 30 years standing. His “whistleblower” 

disclosures were posted by the Respondent on his website. The Injunction is 

totally at odds with the claims by the Complainant about the Groups benevolent 

attitude to the Respondent in respect of his postings on his web site. With all due 

respect, the “Group” seems to be facing in two directions at once.  

 
VI.  Communications 

(Rules, paras. 2(b), 5(b)(vii); Supplemental Rules, para. 3) 
 

[7.] A copy of this Response has been transmitted to the Complainant on 14 June 

2005 by email and by registered first class post. 

 

[8.] This Response is submitted to the Center in electronic form (except to the extent 

not available for annexes), and in four (4) sets together with the original, by first 

class post. 

VII.  Payment 
(Rules, para. 5(c); Supplemental Rules, Annex D) 

 
The Complainant has undertaken to pay all costs of these administrative 
proceedings  

 
VIII.  Certification 

(Rules, para. 5(b)(viii), Supplemental Rules, para. 12) 
 

[9.] The Respondent agrees that, except in respect of deliberate wrongdoing, an 

Administrative Panel, the World Intellectual Property Organization and the 

Center shall not be liable for any act or omission in connection with the 

administrative proceeding. 

 



17 

[10.] The Respondent certifies that the information contained in this Response is to 

the best of the Respondent’s knowledge complete and accurate, that this 

Response is not being presented for any improper purpose, such as to harass, and 

that the assertions in this Response are warranted under the Rules and under 

applicable law, as it now exists or as it may be extended by a good-faith and 

reasonable argument. 

Respectfully submitted, 

 

 

___________________ 

[Name/Signature] 

 

Date: ______________ 


